زندگینامه

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

ساعت هخامنش

مدیریت بحران

تاریخچه مدیریت بحران در ایران پس ار قاجار 

برابر مستندات موجود به نظر می رسد اولین قانون در خصوص مدیریت بحران در ایران در سال 1286 در دوره قاجاریه برای "حمایت از قربانیان" ابلاغ شد که بر اساس این قانون، "وزارت داخله" موظف به کمک به قربانیان بود. در سال 1302 به دنبال زلزله تربت حیدریه که منجر به کشته شدن 2200 نفر شد، "جمعیت شیر و خورشید ایران" تاسیس شد. نخستین قانونی که مستقیماً بر موضوع مدیریت بحران دلالت دارد، قانون مربوط به تشکیلسازمان دفاع غیرنظامی کشور مصوب 1337 مبتنی بر سیستم سازمانی متمرکز در مدیریت بحران است. سازمان مذکور به منظور حفظ جان و مال افراد کشور از تعرضات هوایی و حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه و تقلیلاثرات آن و همچنین تقویت روحیه و ایجاد علایق و همکاری متقابل بین افراد در مواقع غیرعادی و اضطراری تأسیس گردید که در هر محل تحت نظر مستقیم استاندار و یا فرماندار انجام وظیفه نماید. در ضمن، مقرر شدمقررات و آیین نامه های اجرایی و سازمانی مربوط، توسط دولت تهیه و به تصویب کمیسیون مجلس برسد. در سال 1341 در جریان زلزله بوئین زهرا، "ستاد کمک به مجروحین" توسط ارتش ایران تاسیس شد. در سال 1345، قانون اجازه قبول عضویت سازمان دفاع غیرنظامی ایران در سازمان بین المللی دفاع غیرنظامی جهانی به تصویب رسید. در سال 1350، "سازمان امداد و نجات" در جمعیت شیر و خورشید ایران تشکیل شد.

 با تصویب اصلاح قانون سازمان دفاع غیرنظامی کشور در سال 1351 زیر نظر ارتش توسط مجلس ملی ، سازمان با کلیه دارایی، بودجه و کارکنان به نخست وزیری واگذار شد و در مقایسه با قانون مصوب سال 1337 تغییراتزیر قابل توجه بوده است:

حفاظت از مؤسسات، تأسیسات و منابع مختلف، ثروت های ملی و همچنین حفاظت از اثرات استعمال هرگونه سلاح در زمان جنگ و صلح نیز جزو وظایف سازمان قرار گرفت. در سال 1356 با تصویب "قانون اصلاح مواد (2) و (4) قانون سازمان دفاع غیرنظامی کشور" مجدداً سازمان مذکور با کلیه دارایی، بودجه و کارکنان به وزارت کشور وابسته گردید و مقرر شد آیین نامه های اجرایی قانون به وسیله وزارت کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیرانبرسد. در سال 1370، مدیریت بحران به "وزارت کشور" واگذار شد و در همان سال قانون "تشکیل کمیته ملی کاهش اثر بلایای طبیعی و کمیته های تخصصی 9 گانه" توسط مجلس تصویب شد.

پس از وقوع زلزله بم در سال 1382 و تشکیل سازمان مدیریت بحران شاهد ارتقاء این حوزه در کشور هستیم. روند رو به رشد مباحث مدیریت خطر بلایا در جامعه ایران بسیار امیدوار کننده بوده و توسعه رشته هاىدانشگاهى و اقدامات سامانه هاى اجرایى کشور گواه این امرهستند. در این سال طرح "جامع امداد و نجات کشور" تصویب و ابلاغ گردید.

در سال 1383سیاستهای کلی نظام در حوزه پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه، در راستای مقابله با آنها در نه بند تنظیم و توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و در سال 1384 به سران قوای سه گانه ابلاغ شد.

  • ۹۸/۰۴/۳۰
  • پوریا ام ال

مدیریت بحران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی